Hlavní legislativa pro plavbu na Labi

11.04.2014 - Miloš Janda

V České republice obecně podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, platí, že k užívání vod pro plavbu není třeba žádného povolení. Nesmí být ale při tom ohroženy zájmy rekreace, jakost vody a ekosystémů, bezpečnost osob ani vodních děl. Podle tohoto zákona je plavba motorových plavidel zakázána v ochranném pásmu vodních zdrojů I. stupně a na nádržích přímo určených pro chov ryb (což Labe není).

Hlavním legislativním rámcem pro rekreační plavbu je zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě.

Vyhláška č. 222/1995 Sb., o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí, kromě jiných věcí člení vodní cesty v České republice.

Plavidla musí splňovat požadavky vyhlášky č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách.

Doklady plavidla

Lodní osvědčení je povinná lodní listina malého plavidla, které podléhá evidenci. Při provozu musí být na plavidle. Má omezenou platnost na dobu 4 let. Plavidla, která podléhají evidenci v plavebním rejstříku a která nemají platné osvědčení plavidla, mohou být na vodní cestě umístěna pouze na dobu určitou na základě zvláštního povolení k provozu plavidla vydaného Státní plavební správou.

Povinná výstroj plavidla

Plavidlo

Do 500 kg povoleného zatížení

Ostatní malá plavidla

Kajutové plavidlo

Vlajka bílo červeno bílá

-

Plavidlo nad 7 m délky

-

Nádoba na vylévání vody

1

1

1

Vyvazovací lano (řetízek)

1, dlouhé min. 5 m

1, dlouhé min. 15 m

1 - 2

Pádlo

1(kromě veslice)

1

1

Bidlo

-

1

1

Záchranný kruh

-

1

1

Vědro s lankem

-

1

1

Čerpadlo na vodu v lodním tělese

-

-

1[1]

Plavidlo s vlastním strojním pohonem musí mít též příslušenství ke strojnímu zařízení a nářadí pro jeho drobné opravy.

Jako palivo může být použit bezolovnatý benzín, nafta nebo plyn. K mazání dvoudobého spalovacího motoru může být použit jen olej, který je označen výrobcem jako olej nepoškozující životní prostředí (biologicky odbouratelný).

Malé plavidlo s vlastním pohonem je pro noc vybaveno

  • vrcholovým světlem v podélné ose plavidla minimálně 1 m nad nebo před bočními světly,
  • bočními světly, zeleným na pravém a červeným na levém boku, viditelnými zepředu a 22o30´ dozadu od kolmice na podélnou osu plavidla (boční světla mohou být i v jedné svítilně v podélné ose plavidla, poblíž přídě),
  • záďovým světlem, pokud není vrcholové světlo viditelné ze všech stran.

Jednotlivě plující malé plavidlo (i bez vlastního pohonu a plachet) kratší než 7 m musí nést alespoň 1 bílé světlo viditelné ze všech stran.

Vůdci plavidel musí splňovat požadavky vyhlášky č. 224/1995 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel.

Doklady vůdce plavidla

U vůdců malých plavidel bez vlastního strojního pohonu a bez plachet, o hmotnosti do 1000 kg, stejně jako u vůdců malých plavidel s vlastním strojním pohonem o výkonu do 4 kW nebo plachtami s celkovou konstrukční plochou do 12 m2 se nepožaduje žádný průkaz způsobilosti, pouze seznámení s technikou vedení plavidla (u motorového člunu navíc dosažení věku 15 let).

Ostatní malá plavidla o hmotnosti nad 1000 kg, s vlastním strojním pohonem nad 4 kW a plachetnice s celkovou plochou plachet nad 12 m2 vede na Labi vůdce s průkazem způsobilosti vůdce malého plavidla (dále VMP).

Držitel průkazu způsobilosti VMP je oprávněn vést (tedy řídit) malé plavidlo níže uvedené kategorie na všech vodních cestách ČR:

  • kategorie MJ - bez vlastního strojního pohonu a bez plachet, nebo s vlastním strojním pohonem o výkonu do 20kW,
  • kategorie M - bez vlastního strojního pohonu a bez plachet, nebo s vlastním strojním pohonem,
  • kategorie SJ - bez vlastního strojního pohonu a plachetnice s celkovou plochou plachet do 20 m2,
  • kategorie S - bez vlastního strojního pohonu a plachetnice.

Platnost průkazu VMP není časově omezena.

Držitel průkazu způsobilosti VMP získává současně mezinárodní průkaz vůdce rekreačního plavidla. Průkaz způsobilosti „I“ ho opravňuje vést plavidlo na vnitrozemských vodních cestách Evropy, průkaz způsobilosti „C“ ho opravňuje vést plavidlo za dne na moři do vzdálenosti nepřevyšující 0,75 námořní míle od pevniny nebo pobřežních ostrovů, kdy maximální síla větru nepřesáhne 4 stupně Beaufortovy stupnice a výška vln nepřekročí 1,2 m.

Pro plavbu plavidel se spalovacím motorem platí přísnější měřítko dané vyhláškou č. 241/2002 Sb., o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě. Na Labi je plavba plavidel se spalovacím motorem povolena v úseku od ř. km 102,2 Chvaletice po státní hranici se Spolkovou republikou Německo neomezenou rychlostí i plavbou ve skluzu. Platí však požadavek, aby plavidlo nezpůsobilo nebezpečné vlnobití a sání. Nad uvedeným říčním kilometrem je povolena plavba ve výtlačném režimu plavby rychlostí do 25 km/hod.

Vodní lyžování lze provozovat pouze na úsecích vodních cest označených plavebním znakem E 17 za podmínky dobré viditelnosti v době 08.00 až 12.00 a 14.00 až 19.00 mimo neděle, státní svátky a ostatní svátky.

Provoz vodních skútrů nebo jiných plavidel určených pro plavbu ve skluzu se umožňuje jen v úsecích vodních cest označených plavebními znaky E 21 nebo E 24 v době od 08,00 do 12,00 a od 14,00 do 19,00 hod. mimo neděle, státní svátky a ostatní svátky.

Pravidla pro bezpečnou plavbu stanovuje vyhláška č. 344/1991 Sb., kterou se vydává Řád plavební bezpečnosti na vodních cestách České republiky.


[1] Vyústění sacího potrubí čerpadla musí být umístěno co nejníže v trupu plavidla a musí být opatřeno sacím košem (sítem). Tímto čerpadlem nelze drenážovat motorový prostor plavidla.

AUTOR - Miloš Janda