Hlavní zásady rekreační plavby

11.04.2014 - Miloš Janda

Než vyplujeme

Před vyplutím, zejména před delší cestou, je téměř samozřejmou povinností seznámit se s aktuální situací na plánované trase. Tu lze najít na webových stránkách Státní plavební správy (www.plavebniurad.cz) nebo na informačním portálu www.lavdis.cz.

Je potěšitelné, že je v současné době na Labi již řada půjčoven lodí (např. v Týnci nad Labem, Poděbradech, Litoměřicích). Zájemci budou v půjčovně proškoleni a nemusejí vlastnit průkaz vůdce malého plavidla. Vodní turistiku může tedy provozovat každý. Kdo vypluje jednou, zcela určitě ne naposledy.

Důležitá je kontrola vybavení plavidla, dokladů a funkčnost povinného osvětlení.

Doporučená výbava malého plavidla

  • záchranné vesty pro všechny členy posádky (zejména děti a neplavce),
  • nouzová světla, nezávislá na hlavním elektrickém obvodu plavidla, která v případě potřeby nahradí u plavidel předepsaná světla,
  • lekážní plachta,
  • lodní lávka, široká alespoň 40 cm,
  • plovatelné odrazníky,
  • lodní háček,
  • dalekohled,
  • vrhací lanko,
  • sekera,
  • hloubkoměrná tyč.

Malé plavidlo s vlastním pohonem je vhodné vybavit lodním zvonem, umístěným dostatečně vysoko tak, aby před ním a pokud možno i za ním nebyla žádná překážka. Potřebná je signální svítilna, lodní houkačka a pro případ nouze i světlice.

POZOR! Nesmějí se používat svítilny, světlomety, tabule, vlajky a cokoliv, co by mohlo být považováno omylem za signály.

 Předměty na palubě musí být upevněny tak, aby při naklánění lodě nespadly. Je samozřejmé, že nelze vylévat do vody mastné splašky z kuchyně, že do vody nesmějí uniknout pohonné hmoty při tankování.

Osoby na plavidle musí být rozmístěny rovnoměrně, plavidlo se nesmí přetížit. Na plavidle je vždy „šéfem“ jen jeden. Vůdce plavidla si do řízení a „velení“ posádce nesmí nechat mluvit. K odvrácení bezprostředně hrozícího nebezpečí je oprávněn učinit všechna opatření, která okolnosti vyžadují, a to i taková, kterými se odchýlí od pravidel provozu na vodní cestě.

Provoz zahraničního malého plavidla, provozovaného k rekreační plavbě v České republice, není nijak omezen.

Vyplouváme

  • Bezpodmínečně je nezbytné dodržovat pravidla provozu na vodní cestě, daná Řádem plavební bezpečnosti na vodních cestách České republiky (má mezinárodní charakter, kromě hlavy 8 a 9).
  • Za plavby je samozřejmá ohleduplnost, vůdce plavidla nesmí omezovat ostatní plavidla a respektovat význam plavebních znaků. Tyto znaky a jiná plavební zařízení umístěná na vodní cestě nesmí nikdo poškozovat.
  • Vůdce plavidla musí přizpůsobit provoz plavidla na vodní cestě povaze a stavu vodní cesty.
  • S motorovou lodí se pluje středem řeky. Okolo mol, vyvázaných loděk je nutné snížit rychlost, abychom nezpůsobili vlnobití.
  • Vodní cesta Labe je v celé šíři dostatečně hluboká. Tam, kde je nebezpečí mělčin, je plavební dráha omezena zelenými (vlevo) a červenými (vpravo) bójemi nebo plovatkami. Žlutými bójemi jsou vyznačeny prostory vyhrazené např. pro vodní lyžování. Těm je třeba se vyhnout.
  • S protiplujícím plavidlem se míjíme zpravidla levým bokem. Vždy musíme dát přednost velkým plavidlům (nad 20 metrů). Těmto plavidlům je nutné ponechat dostatek místa, aby nemusela měnit svůj směr ani rychlost plavby. Jejich setrvačnost při zatáčení nebo zastavení je vždy větší.
  • Plavební komory na Labi pracují denně, provozní doba i telefonní čísla na obsluhy jsou uvedeny na pla.cz. Proplutí je zdarma. Při přiblížení se ke komoře je nutné zpomalit, svíti-li červený semafor, zastavit. Před většinou komor jsou vybudována čekací stání pro malá plavidla. Teprve po rozsvícení zelené je možné pomalu vplout do komory. Při tom jen nutné respektovat pokynů obsluhy. Velká plavidla a zvláštně označená plavidla (viz ŘPB) mají přednost. V komoře je nutné se přidržet vázacím lanem k vyvazovacím prvkům. Protože je jich v komorách málo, toleruje se v rozporu s ŘPB i vyvázání k žebříkům. Posádka musí plavidlo převazovat podle toho, jak voda stoupá nebo klesá. Vyplutí z komory je možné až po rozsvícení zeleného semaforu nebo na pokyn obsluhy.
  • Rekreační plavidla plují po proudu zpravidla rychlostí 15 – 20 km/hod., proti proudu jen 8 – 15 km/hod. To je rychlost pro plavidlo hospodárná a pro posádku optimální, aby se mohla kochat krásami okolní krajiny. Při vícedenní plavbě zpravidla absolvuje posádka plavidla 4 až 5 hodin plavby a zbytek se věnuje poznávání okolí řeky, sportovní činnosti a odpočinku. Vhodné je vést na lodi kola, kterými se dají podnikat výlety nebo nákupy. Cyklostezky jsou téměř podél celého středního Labe.
  • Každý, kdo způsobil překážku provozu na vodní cestě a tím ohrozil nebo omezil bezpečnost a plynulost tohoto provozu, je povinen neprodleně učinit taková opatření, aby byla zajištěna bezpečnost a plynulost provozu, a překážku odstranit. Nelze-li překážku bez odkladu odstranit, je ten, kdo ji způsobil, povinen tuto překážku označit (pokud to lze) a skutečnost oznámit co nejdříve Státní plavební správě[1], která rozhodne o způsobu zajištění bezpečnosti provozu na vodní cestě a postupu odstranění překážky.
  • Po dobu vyhlášení II. a III. stupně povodňové aktivity je plavba zakázána. Plavidla musí být umístěna na chráněných místech a zabezpečena proti uvolnění[2].

Odpočíváme

Stání je možné všude, kde to není plavebním znakem zakázáno. Malá plavidla podléhající evidenci mohou stát mimo vyznačená vývaziště a kotviště, pokud je plavidlo pod trvalým dohledem, nejdéle 24 hodin vcelku.

Po přistání je velmi důležité plavidlo řádně vyvázat. Doporučuje se, aby skupina plavidel na jednom místě zůstala pod dohledem. Návrat z večeře nebo výletu a zjištění, že někdo plavidlo odvázal nebo poničil, nepatří k šťastným okamžikům.


[1] Pobočka SPS Praha, tel. 606 690 011, Děčín tel. 606 690 012 nebo 606 690 025, Přerov tel. 606 690 013.

[2] Vyhláška č. 241/2002 Sb., § 4.

AUTOR - Miloš Janda